3 ok, amiért ronda képeket látsz weboldalakon

,
képek a neten

Az online marketing világában rengeteg képet használunk. Weblapon, Facebook posztban, hírlevélbe ágyazva, Instagramon, és még sorolhatnánk. Ezek ideális esetben nagy felbontású, gyönyörű képek… ideális esetben. Összeszedtük hol csúszik el a tökéletesség.

KÉPEKET! KÉPEKET MINDENHOVA!

A fenti cím bár kicsit túlzó, de azért abban mindannyian egyetérthetünk, hogy előszeretettel használunk képeket a márkakommunikáció során, sőt talán abban is, hogy mi is szeretjük, ha képekkel kommunikálnak velünk. Egyrészt mert rettentő kevés időnk van olvasni, s ezért csak a legígéretesebbnek látszó cikkekre szakítunk időt. Ahol egy jó képpel fel tudják kelteni az érdeklődésünket, ott nyert ügye van a szerzőnek. Másrészt a képeket valóban ezerszer több dolgot fejezhetnek ki mint egy szöveges tartalom, így hát könnyebben is emészthetőbbek, jobban hatnak az érzelmeinkre, stb. Ezt tovább nem boncolgatom, nem azért vagyunk most itt ????

SZEBB KÉPEKET!

Amikor én elkezdtem a szakmában dolgozni (mondjuk a 2000-es évek végén), akkor még a weboldalak többségén a szöveg volt a túlsúlyos. Rengeteg unalmas cégbemutató szöveg, végtelen leírások termékekről, stb. Hál’Istennek azóta – a weboldal design trendek fejlődésének köszönhetően is – egyre több kép kap helyet a weboldalakon. Persze ezek nagy része a mai napig csapnivaló minőségű. De hol csúszik el a folyamat? Összeírtuk az 3 legtipikusabb hibát.

1) A képekre már nincs pénz

A honlapokon található borzalmas minőségű képek létének egyik oka, hogy spórolni akarnak sokan azon, hogy tisztességes minőségű képeket fotózzanak be a termékeikről, irodájukról, kollégáikról, stb. Inkább elkészítenek egy weboldalt horribilis pénzekért (sokszor a piaci ár 2-3-szorosáért), de azt az utolsó 50-100 ezer forintot, amibe egy egynapos fotózás kerülne arra már nem marad büdzsé.

2) Majd lopunk a Google-ből

Ugyanez a helyzet a stock fotókkal is. Bármennyire is szuper képeket lehet találni a stock fotó oldalakon – akár ingyenesen is, ahogy erről az Online Marketing Ügynökség egy korábbi bejegyzésében már írtunk, sokan erre is sajnálják a pénzt. “Majd szedünk le a Google-ről” hangzik sokszor az ukáz, aminek persze mindig egy a vége. Próbálnak sliderhez képeket szerezni a szabadon felhasználható besorolású, rendszerint extra mini képek közül. Nyilván sikertelenül.

3) Jók lesznek az eddigi képeink

Ez az érv is gyakran elhangzik, ha új weboldal képanyagának összeszedéséről van szó. A legegyszerűbbnek az tűnik, hogy a régi weboldalon szereplő képeket kellene áthelyezni az új website-ra. Persze az új weboldalra már slidereket terveztünk és egész képernyős háttereket – ezeket nehéz lesz kis méretű képekből megoldani. “Ja, megvannak az eredeti, nagy méretű képek is valahol”. Aztán soha sincsenek meg…

Sokáig tudnám sorolni a rossz tapasztalatokat a képek meglétével vagy nem meglétével kapcsolatban, de alapvetően nem ez a cél, hanem hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha szeretnénk olyan weblapot, Facebook oldalt, vagy bármilyen kommunikációs platformot, ahol képeket kell használni, akkor találjuk ki jó előre, hogy ezt mi módon fogunk szerezni. 

Nyugodtan kérdezzük meg a fejlesztőt, hogy neki van-e olyan képállománya, amit fel lehet használni? Vagy az árajánlat átnézésekor kérdezzünk rá, hogy az tartalmazza-e a szükséges fotók megvásárlásának költségét. Így megspórolhatjuk azt a kört, hogy kész az oldalunk, de a végén mégse a kívánt vizuális élményt nyújtja, mert pont a képek nem lesznek olyan szépek, mint amilyennek megálmodtuk őket.

Mennyibe kerülnek a stock fotók egy weboldalhoz?

Stock fotó oldalon egy normális felbontású (legalább 72dpi-s kép), ami alkalmas slidernek, háttérnek, bárminek, megvehető 2-3 kreditből. A 123rf oldalán, ami talán az egyik legnépszerűbb stock fotó oldal egy 40 kredites csomag 38$ (ez a mai árfolyamon 11.195 Ft). Ennyi pénzért lehet már kapni 10-12 gyönyörű képet, amik szuperjól fognak mutatni az oldalon. Ennyi kép amúgy egy átlagos céges bemutatkozó oldalhoz elég is. Ne sajnáljuk rá a pénzt!