A hírlevélszerkesztés 7 aranyszabálya

A hírlevélszerkesztés olyan marketing gyakorlat, amely segítségével cégek információ- és termékorientált e-maileket küldenek feliratkozóiknak, akik egyben potenciális vásárlóik is.

A vállalkozások többsége előszeretettel él a hírlevélküldés lehetőségével annak érdekében, hogy létrehozzanak egy stabil vásárlókört, illetve biztosítsák a törzsvásárlók számának növekedését azáltal, hogy a feliratkozók mindig naprakészek az új termékekkel, akciókkal, ajánlatokkal kapcsolatban. Ugyanakkor a hírlevélszerkesztés nem egy könnyű feladat, egyszerre több mindenre kell odafigyelni és megszerkesztése a lehető legnagyobb mértékben igényel tudatosságot.

A hírlevélszerkesztés 7 aranyszabálya:

1. Mérlegeljünk és találjuk meg a fókuszt!

A hírlevélszerkesztés legfontosabb lépése átgondolni, hogy biztosan szükségünk van-e rá. Legyünk tisztában azzal, hogy mit szeretnénk olvasóink, feliratkozóink felé közölni. Ennek eldöntésében előzetesen fel kell mérni, hogy a célcsoportnak van-e igénye az általunk kiküldeni tervezett információkra, és ha igen, akkor milyen mértékben.

Hogyha elkészítettünk egy koncepciót, akkor ahhoz ragaszkodjunk! Maradjunk fókuszban! Nagyon sok esetben az okozza a hírlevél sikertelenségét, hogy túlzsúfolt és rendszertelen. Egyszerre több mindent próbál közölni, akár össze nem függő tartalmakat, aminek következtében könnyen el lehet veszni az információk között. Ezért célszerű minél jobban leszűkíteni a közölni kívánt információk halmazát.

2. Legyen informatív és releváns!

A legcélravezetőbb hírlevél tartalmát tekintve releváns és informatív. Hogyha hasznos és a másik fél számára jelentőségteljes az üzenetünk információtartalma, akkor az felkelti az érdeklődését. De hiába néz ki üzenetünk úgy, mint egy hírlevél, hogyha nem érdekes, nem tartalmaz új ismereteket és valójában értéktelen a befogadónak.

Mitől lesz értékes egy hírlevél?

A hírlevél értékét nem csak a tartalma határozza meg, hanem hogy ki a címzett. Például hiába küldünk ki egy tökéletesen megszerkesztett és összeállított hírlevelet, amelyben a csiperkegomba három lehetséges elkészítési módjáról írunk, hogyha a feliratkozó valójában azt várta, hogy egy áttekintést kapjon a kültéri szigetelésekről.

Néhány példa, hogy mit tartalmazzon egy informatív hírlevél:

  • értesítés blogbejegyzésről
  • tippek és trükkök, hogyan csináld útmutatók
  • események, határidők, fontos időpontok, ünnepek
  • érdekes tények, edukatív tartalmak
  • versenyek/nyereményjátékok meghirdetése, ezek nyerteseinek kihirdetése
  • szemlék, áttekintések, ajánlások
  • céges hírek: újítások, fejlemények, új termékek, díjak, önkéntes projektek, stb.
  • webinárium időpontok népszerűsítése
  • mindezek képekkel és infografikákkal illusztrálva

3. Erőltetés helyett legyünk rávezetőek!

Természetesen mindenki szeret értesítést kapni különféle akciókról és kedvezményekről, de figyeljünk arra, hogy ne ezeket erőltessük folyamatosan a feliratkozókra. Képzeljük el a hírlevelet úgy, mint egy barátot, akit meginvitálunk otthonunkba és ahogy bejön az ajtón, egyből elkezd ránk erőltetni mindenféle terméket megállás nélkül, mint egy erőszakos értékesítő, aki házhoz jár. Természetesen rácsukjuk az ajtót és következőre ki sem nyitjuk neki.

Promóció esetén a hírlevél mutasson pont annyit, hogy felkeltse a feliratkozó érdeklődését az adott termék(ek), esemény iránt, de ne mutasson meg belőle mindent. Így egy lehetőséget fog nyújtani arra, hogy a feliratkozó továbblépjen az oldalunkra és ott keresgéljen, nézelődjön, miközben új dolgokat is felfedezhet. Például: „Tudta, hogy hétvégén 50%-os kedvezményt biztosítunk arckezeléseinkre?” És ez maradjon is ennyi.

4. Legyünk tömörek és lényegre törőek!

Egy átlagos feliratkozó körülbelül 51 másodpercet tölt egy hírlevél elolvasásával. Ezért is fontos, hogy a hírlevél tartalmát rendezzük jól átlátható és egymástól elkülöníthető blokkokba. Használjunk könnyen érthető nyelvezetet, kiemeléseket, különböző betűméreteket, felsorolásokat, képernyőképeket vagy bármilyen olyan eszközt, amivel meg lehet ragadni a figyelmet. Készítsünk gombokat, amelyek egyből továbbirányítják a feliratkozókat a megfelelő aloldalainkra. A hírlevél célja nem az, hogy mindent rátukmáljon a feliratkozókra, hanem hogy felépítsünk velük egy kapcsolatot, tájékoztassuk őket és mutassunk valami újat. Ők pedig cserébe pedig megajándékoznak bennünket néhány kattintással.

5. Legyünk megbízhatóak és következetesek!

Hogyha heti rendszerességgel ígérünk hírlevelet feliratkozóinknak, akkor ne havonta, de ne is naponta küldjük ki őket. Válasszunk ki egy időszakosságot, amihez ragaszkodunk is! Vannak, akik nem szeretik a hirtelen meglepetéseket, az utolsó pillanatra hagyott dolgokat, a késéseket vagy az eltűnéseket. Az emberek 69%-a vár legalább egy darab hírlevelet rendszerességgel.

Továbbá arra is figyeljünk, hogy a feliratkozó azt kapja meg a hírlevélben, amit elvárhat. Például, ha egy szépség és egészség témájú hírlevélre iratkozott fel, akkor ne küldjünk neki képeket karácsonyi bulinkról. Ezzel elveszítjük hitelességünket.

6. Adjunk meg vonzó témamegjelölést!

Legyen szó bármilyen kapcsolatról, az első benyomás nagyon fontos, ugyanis ez alapján döntjük el, hogy érdeklődünk-e az adott téma iránt. Attól függően, hogyan mutatkozunk be valakinek, a másik fél annak tükrében fogja velünk folytatni a kommunikációt. Ugyanez igaz a hírlevél esetében is. Törekedjünk arra, hogy a tárgysor legyen vonzó, érdekes és egyben izgalmas is. Kerüljük az általános fogalmakat, mint például „májusi hírlevél”, „e heti hírlevél” és társai. Ügyeljünk arra is, hogy teljes mértékben használjuk ki az elő-fejlécet (preheader), ugyanis funkcióját tekintve olyan, mint egy másodlagos tárgysor.

7. Legyünk egyszerűek!

Törekedjünk az egyszerűségre és kerüljük a csicsás, túldekorált megjelenést. A betűtípus és betűméret kiválasztásánál figyeljünk az olvashatóságra. Célszerű tipikus, jól ismert betűtípusokat használni (Times New Roman, Helvetica, Arial, stb.), valamint nem keverni többfélét. Válasszunk ki egy, legfeljebb két betűtípust és ragaszkodjunk azokhoz a következőekben. Például a Google Fonts ebben nagy segítségként szolgálhat.

Merjünk képeket használni! Viszont nagyon alaposan válogassuk meg, hogy milyen képeket, mekkorákat és hol helyezzük el. A megfelelő képek használata nem fogja túlzsúfoltság érzését kelteni, valamilyen formában egyszerűséget és átláthatóságot is biztosít, valamint a hírlevél általa vonzóbb is lehet.

Tehát a hírlevélszerkesztés alapos előkészületeket igényel. Arról, hogy hírlevelünkkel hogyan kerüljük el a Gmail Promóciók fülét, olvasd el vonatkozó cikkünket!

Ismerd meg a DOPPIO Creative Online Marketing Ügynökség munkáját és kérj ajánlatot projektedhez még ma!