Reszponzív weboldal

Mit jelent a reszponzív weboldal? Miért van szükség átméretezésekre?

A technika elképesztő sebességgel halad el mellettünk. Ma már nem csak számítógépen és mobilon internetezünk, de alkalmanként akár TV-n is. Mobilon pedig már nem elég, hogy egy adott weboldal tartalmát elérjük. Elvárás, hogy ugyanolyan jó legyen, sőt akár jobb is, mint a desktopon böngészett változata. Pontosan ezért szükséges a reszponzív weboldal.

Mit jelent a reszponzív weboldal?

Az ideális honlap jól átlátható és könnyen használható. A reszponzív weboldal pedig tökéletesen igazodik a megjelenítő eszközhöz, tehát mindegy, hogy a felhasználó milyen készüléken böngészi az oldalt, a honlap automatikusan igazodik az eszköz képernyőfelbontásához, hogy a felhasználói élmény ne sérüljön. Az igazodás persze átalakulást is eredményezhet, így gyakran előfordulhat például, hogy a fejléc alatti hasábok a számítógép monitorán egymás mellett, míg mobilon egymás alatt jelennek meg.

Reszponzív weboldal működését az alábbi videón szemléltetjük:

Miért van erre szükség?

Ahhoz, hogy megértsük a reszponzív weboldal létjogosultságát, meg kell vizsgálnunk, hogy mi a honlap célja. Ez jó esetben nem lehet más, mint az információátadás. Könnyű olvashatóság, egyszerű navigáció, a különböző felületekhez képest minimális változtatás, hogy a felhasználó mindig azt kapja, amit szeretne.

Mit akar a fogyasztó?

Ahogy fentebb írtuk, elsősorban információt, ezért kiemelten fontos az oldal olvashatósága. A reszponzív weboldal elkészítése során az egyik elsődleges szempont, hogy minden felületen nagyítás nélkül olvasható tartalmat kapjunk. Ez persze alkalmanként kompromisszumot igényel. A cél nem az, hogy minden pont oda kerüljön, ahova mi elképzeltük, hanem hogy a fogyasztó a lehető legrövidebb idő alatt megtalálja azt, amit keres.

Hogyan készül el egy reszponzív weboldal?

Elkészítésének egyik leggyakoribb megvalósítási módja, hogy először a legkisebb, mobilos verzióra készül design. Előnye, hogy a kis felület miatt azokat az információkat helyezzük előtérbe, amiket elsőként át szeretnénk adni a felhasználónak, a lehető legegyszerűbb módon. Ezt a grafikai alapot használjuk később egy desktop design elkészítésére, míg a kettő közötti méretek a fejlesztés során folyamatosan alakulnak.

Miért nem elég a mobilra optimalizált weboldal?

Egy 2017-es kutatás eredményeként kijelenthetjük, hogy manapság legalább 50%-ban valamilyen mobileszközt használunk internetezésre. Ha a weboldaladnak nincs mobilos verziója, a látogatóid felét elveszítheted.

Készíthető ugyan szeparált megjelenés, vagyis egy-egy verzió mobilra és desktopra (melyek különböző webcímeken érhetőek el), de ezzel képtelenség lefedni minden képernyőméretet, hisz ma már olyan mértékű a diverzifikáltság, hogy ez a megoldás több hátránnyal jár, mint előnnyel.

Ezzel szemben reszponzív weboldal esetén nem csak azokra a készülékekre van tökéletesen optimalizált weboldalunk, amik ma a piacon vannak, hanem a jövőbeli lehetőségekre is felkészülünk.

Ismerd meg a DOPPIO Creative Online Marketing Ügynökség munkáját és kérj ajánlatot projektedhez még ma!