SEO hibák a weboldal tervezésekor

SEO hibák a weboldal tervezésnél — hogyan kerüld el őket?

A weboldalak az internet talán legfontosabb szereplői.

Szinte minden cégnek, üzleti folyamatnak és marketing tevékenységnek a weblapok szolgáltatják az alapját, ezért hihetetlenül fontos, hogy az adott oldal milyen struktúrával, technikai háttérrel és tartalmi sajátosságokkal rendelkezik.

A weboldalak felépítésének minőségét rengeteg faktor befolyásolja, ezért a konkrét építés előtt alapos tervezésre van szükség – amennyiben pedig ez kimaradt, sokszor sajnos nem marad más lehetőség, mint az újratervezés.

Miért múlik minden a tervezésen és miért veszélyes az újratervezés?

Amennyiben egy weboldal rosszul van felépítve, nem fog tudni növekedni.

Két fajta látogató is létezik, akiknek az igényeit nem fogja tudni kielégíteni:

  • A keresőrobotok (pl.: Google)
  • Maguk a felhasználók (tehát a célcsoport)

A probléma ebben az esetben pedig nem is csak az organikus forgalom földbeállása – sokkal nagyobb bajt okozhat a vásárlások csökkenése.

A weboldalakat különböző kategóriákba sorolhatjuk:

  • Magazinok
  • Szolgáltatás oldalak
  • Webáruházak
  • Portfólió oldalak
  • Stb.

Minden egyes oldaltípusra más-más hatással lehet egy félrement tervezés vagy újratervezés.

A szolgáltatás és portfólió oldalak esetében a probléma szerencsére kisebb volumenű, hiszen nem rendelkeznek annyi tartalommal, mint például egy magazin vagy egy e-kereskedelmi oldal.

Egy webáruház esetében ugyanis, ahol akár több ezer termék- és kategória oldal is indexálva lehet, óriási veszteséget okozhat az, ha a webshop indítása vagy újratervezése nem megfelelően lett elvégezve, ezáltal a termékek a konkurencia mögött jelennek meg a keresési találatokban. Mindez hatással lesz a márka hírnevére, hatással lesz a konverzióra, és hatással lesz a vásárlásokra is.

A súlyos SEO hibák és technikai csapdák szerencsére könnyen elkerülhetőek, ehhez azonban fontos, hogy megismerjük őket – még a weboldal megtervezése vagy újratervezése előtt!

A leggyakoribb SEO hibák egy weboldal újratervezésekor

A weboldalak felépítését két nagy részre érdemes bontani:

  • Technikai jellemzők
  • Tartalmi felépítés

A technikai jellemzők közé a weboldal azon tulajdonságai tartoznak, amelyek az oldalt működtetik, ezáltal az átlag felhasználók előtt láthatatlanok.

A tartalmi felépítést ezzel szemben olyan elemek teszik ki, amelyekkel interakcióba kerülnek a felhasználók, tehát információt szolgáltatnak, kommunikálnak a felhasználóval.

Amikor például a weboldal látogató megnyom egy gombot, akkor a technikai beállítások felelősek azért, hogy a gomb működjön, de a tartalmi elemek fogják kirajzolni a gomb kinézetét, elhelyezkedését és üzenetét.

Az alábbiakban azokat a buktatókat mutatjuk meg, amelyeket a legtöbb weboldal tulajdonos elkövet, mikor az új honlapját tervezi – a listában pedig mind a tartalmi, mind pedig a technikai problémákat meg fogjuk mutatni.

Weboldal sebesség

A sebesség rendkívül fontos szempont egy olyan ingergazdag környezetben, mint az internet.

Ahogy arról már korábban is beszámoltunk, az attention span a virtuális térben körülbelül 8 másodperc – ez pedig az aranyhaléval vetekszik.

Ennyi időnk van arra, hogy minden tartalmi elemet betöltsön az oldal.

A kérdés csak az, hogy mi számít megfelelő weboldal sebességnek?

Szerencsére erre ma már számtalan szoftver meg tudja adni a választ, ezáltal nincs szükség arra, hogy “saját szemmel” állapítsuk meg. A két legismertebb:

  • GTMetrix
  • Google PageSpeed Insight

A szoftverek nem csak a sebesség aktuális állapotát mutatják meg (egy pontszám segítségével), de azt is, hogy az oldal melyik részén érdemes javításokat eszközölni – a tartalmi elemekben, vagy a technikai részeken. Egy tesztoldalon lefuttatva (https://pantonia.hu/) például azt láthatjuk, hogy a jó pontszám eléréséhez először a tartalmi elemeken kell majd változtatásokat eszközölnünk (First Contentful Paint és Largest Contentful Paint).

Weboldal SEO hibák

Amennyiben pedig jól sikerül a javítás, olyan hibátlan eredményt kell kapnunk, mint a másik tesztoldal esetében (https://usamedical.hu/):

Weboldal SEO hibák

Tartalmi duplikáció

A Google rendkívül komolyan veszi a plágiumot, illetve a tartalmi ismétlődéseket.

A duplikációt érdemes minden eszközzel elkerülni, még a saját oldalunkon, a saját tartalmaink ismétlődését is.

A cél: ne legyen két különböző aloldalon ugyanaz a tartalom. Még a hasonlóságot is célszerű elkerülni, és épp annyira átírni az ilyen tartalmakat, hogy a Google érzékelje, hogy nem ugyanaz a tartalom lett átmásolva egyik helyről a másikra.

Amennyiben mégis tartalom másolására van szükség – történjen akár a saját oldalon belül, vagy akár külső oldalra –, a canonical tag hatalmas segítséget tud nyújtani.

Dedikált aloldalak

Vannak olyan weboldalak, ahol a tartalom duplikáció azért nem jöhet szóba, mert nincsenek dedikált aloldalak.

Ez azért hatalmas probléma, mert a Google minél relevánsabb, személyre szabottabb tartalmat szeretne nyújtani a felhasználóinak a SERP-ben (Search Engine Results Pages), amit csak úgy tud elérni, ha viszonylag szűk fókuszú tartalmakat szerepeltet a keresési találatok között.

Tipikus hiba például, hogy a blogon nincsenek külön kattintható, dedikált cikkek, hanem az egész blog egy végtelenített aloldal, ahol egymás alatt következnek a cikkek.

Bár a fejlesztő vagy a weboldal tulajdonosa azt hiheti, hogy ez UX szempontból kényelmesebb, hiszen kevesebb kattintás, de tapasztalatból mondhatjuk, hogy mind a felhasználóknak, mind pedig a robotoknak bökni fogja a csőrét ez a fajta megoldás.

Minden egyes témának, tartalomnak vagy cikknek új, dedikált aloldalra kell kerülnie, amennyiben ez lehetséges.

Átirányítások

Előfordulhat – főleg egy újratervezésnél – hogy konkrét tartalmak, ezáltal dedikált aloldalak szűnnek meg.

A legtöbben ekkor csak letörlik a feleslegessé vált tartalmat, de sajnos ez korántsem elég.

A Google ugyanis érzékeli, hogy azon az URL-en korábban tartalom volt.

Éppen ezért ha az URL struktúrában vagy a tartalomban változás történik, mindig, minden esetben le kell kezelnünk ezt URL szinten is – például át kell irányítanunk egy új, létező URL-re a régi tartalmat.

Az oldalnak nem szabadna 404-es hibát dobnia, helyette inkább 301 és 302-es átirányításokat.

Összefoglalás

A weboldalak rendkívül fontos elemei a marketingnek.

Amennyiben rossz a konverzió, nem megfelelő a technikai vagy tartalmi felépítés, és nem érkeznek organikus látogatók: nem lesznek eladások sem.

Ahhoz, hogy a leggyakoribb technikai és SEO hibákat elkerüljük, gondos tervezésre van szükség.

Ha pedig azt látjuk, hogy a weboldal nem üzemel megfelelően, akkor inkább vágjunk bele egy weboldal újratervezésbe, mint egy rossz weboldal toldozgatás-foltozgatásába — szívesen segítünk!

Amennyiben pedig a weboldal megfelelően működik, és szilárd alapot nyújt ahhoz, hogy felépítsük rá a marketing stratégiánkat – érdemes tovább olvasni az E-magazinunkon.