TikTok vállalkozásoknak: ingyenes marketingeszközök és TikTok hirdetés
A TikTok még viszonylag új keletű, rohamosan fejlődő közösségi média platform. Mára már 150 piac van rajta jelen 75 nyelven, több milliónyi felhasználóval, emellett pedig nemrég indult el saját marketing platformja, a TikTok For Business. Így hamar az online hirdetések kincsesládájává vált nem csak helyi, de globális szinten is. Viszont a TikTok hirdetés adta marketinglehetőségek a hazai (kis)vállalkozások esetében még igen csak kiaknázatlanok.
Ebben a bejegyzésben a válallkozások szemszögéből mutatjuk be a közösségi média új gyöngyszemét, a TikTokot. Bátran olvass tovább, ha érdekel milyen jellegű tartalommal arathatsz sikert, milyen ingyenes és fizetett TikTok hirdetés lehetőségek vannak.
Mi az a TikTok?
Ha még nem találkoztál volna vele, röviden bemutatjuk, hogy miről is van szó. A TikTok egy Androidra és iOS-re letölthető applikáció, amellyel rövid, 15-60 másodperces videókat lehet készíteni és megosztani, szinte bármilyen témában. Főként a Z generáció és millenárisok körében népszerű, ezért ha ők a célcsoportod, jó helyen jársz.
De mégis hogy lehet egy-egy felhasználónak kiugróan magas sikere? És hogyan lehet sikeres rajta egy vállalkozás? Ezekre a válasz valahol tartalom és annak csomagolásában lesz. Találhatunk a TikTokon szinkronszínészt, színészeket, luxus autókkal reklámozott streetfood helyet, paródiákat és más vicces videókat, receptötelteket, életvezetési és mentálhigiénés tanácsokat, influenszereket, utazós blogokat és még sorolhatnánk.
Milyen vállalkozásoknak előnyös?
Egyre több márka van jelen a TikTok felületén, és a hirdetők száma is egyre csak növekszik. Habár Magyarországon még nem elterjedt, de a hazai válallkozások körében is feltörekvőben van.
Alapvetően három esetben a profitálhat belőle a legtöbbet egy vállakozás. Ha:
- nagy és elkötelezett közönséget akar,
- értékesíteni akar a Z és Y generációnak,
- nemzetközi közönséget akar kiépíteni.
Milyen jellegű tartalmakat lehet megosztani vállalkozásként?
Ez egy igen nehéz kérdés és talán objektív válasz nincs is rá. Lényegében bármilyet. Persze bizonyos keretek közzé szorítva, ugyanis minden oldal szabályozva van és irányelvek alapján működik, amelyek megismerése kifejezetten fontos a későbbi szankciók elkerülése végett. A következő néhány bekezdésben azt fogjuk boncolgatni, hogy milyen tartalmaknak van helye a TikTokon.
De tényleg, milyennek? Ez egy igen nehéz kérdés és konkrét válasz nincs is rá. Ahhoz, hogy körülhatároljuk milyen jellegű tartalmaknak van helye és melyek futnak sikeresen a TikTok világában, először fel kell térképezni a platform stílusát, működési elveit és hogy milyen lehetőségeket rejt magában
Milyen tartalom van előnyben?
A TikTok egy hangos alkalmazás, nem lehet csendben nézegetni és nem is annyira élvezetes némán. Habár az utóbbi időben egyre több videó kerül valamilyen formában feliratozásra, a látványos vizuális effektek mellett továbbra is nagyon nagy hangsúlyt kapnak a zenék és hangok.
A TikTok sajátosságaiból adódóan a felhasználók is kénytelenek részt venni az alkotási folyamatban, nem csak megfigyelni. A platform középpontjában az együtt teremtés áll, tehát kiváló influencereknek és azoknak a márkáknak, akik személyesebb kapcsolatba szeretnének kerülni vásárlóikkal.
A felhasználói felület felfedezésre van optimalizálva. Az algoritmus azokat a tartalmakat jeleníti meg, amelyeket érdekesnek és izgalmasnak vél a felhasználó szempontjából.
Tehát mindenképp a kreatív tartalom van előnyben. Hiszen nem csoda, hogy itt jelennek meg a vezető trendek. De ne feledkezz meg arról sem, hogy a közösségi médiáról van szó: mindenek felett a tartalamaidnak szórakoztatónak, akár viccesnek kell lennie, hogy örömüket leljék benne mások.
TikTok hirdetés: ingyenes és fizetős változatokban
A TikTok a vállalkozások számára számos ingyenes és fizetős lehetőséget rejteget magában. Ráadásul ha a következő szintre szeretnéd emelni vállalkozásod, a TikTok 2020 októberében tette közzé, hogy a Cseh Köztársaság, Magyarország és Románia számára is elérhetővé vált a TikTok for Business, ami újabb ajtókat nyitott ki.
Ingyenes TikTok marketingeszközök
Már saját tartalommal is igen elkötelezett rajongói tábort lehet kialakítani, amihez minden felhasználó számára nagyszerű eszközöket kínál a felület. Mindössze fel kell ülni a trendvonatra és csak robogni vele.
Az alkotók gyakran az éppen akutális trendekre és jól futó mémekere szabják tartalomstratégiájukat. De csak óvatosan, ez gyors reakciót igényel. Ami az egyik héten népszerű, nem biztos, hogy a következőn is az lesz.
A következő tartalomtípusokat érdemes lehet beépítened a TikTok marketingstratégidába:
- Hangok gyártása/felhasználása: A TikTok hangos! Nagy részét a videók zenei- és hangaláfestése adja. Legyen azok dalrészletek, beszédek, TV vagy film párbeszédek vagy esetleg random megjegyzések. Ha egyszer egy hangot valaki felhasznál, akkor az mentésre kerül és a további alkotók is fel tudják használni azt.
- Szűrők és effektek: Szűrők és speciális effektek széles választéka áll a felhasználók részére. Ráadásul a szűrők gyakran frissülnek, így csak ki kell találni hozzájuk a kreatív felhasználási módokat.
- Táncpárbajok: Egy adott dalra kifejezett mozdulatokat kell végezni.
- Duettek: Lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy olyan videós tartalmat készítsenek, amelyhez kísérő videót tudnak rögzíteni. Ilyenkor a felhasználók egymást próbálják megismételni, leutánozni, lereagálni az eredeti hanggal együtt, de valódi duettekhez is ideális.
- Hashtag kihívás: Egy felhasználó meghatároz egy feladatot, a többi felhasználót pedig arra ösztönzi, hogy próbálják ki és tegéke közzé saját eredményeiket. Bárki megpróbálhat létrehozni egyet és bárki csatlakozhat.
Milyen a fizetett TikTok hirdetés és mi a célja?
A fizetett hirdetéseknek két fő kategóriája van, úgynevezett biddable és native ads.
Az előbbihez tartoznak az in-feed hirdetések. Ezeknél a hirdetéseknél a TikTok Ads segítségével a Neked oldalon elérhető hirdetési helyekre lehet licitálni. Célszerű, ha ezek olyan rövid formátumú videohirdetések, amelyek szervesen keverednek a célközönség feedjébe és ezáltal organikusan hatnak.
A natív hirdetések több formában léteznek és a költségesebb hirdetésváltozatokhoz tartoznak. Ide tartozik a Branded Hashtag Challenge, Brand Takeover, Branded Lenses, Influencer Package és a TopView Ads. Ezekről néhány sorral lentebb még írunk.
A TikTok hirdetés háromféle célt segíthet elő:
- webhelyforgalom növelés,
- applikáció letöltés,
- online értékesítés.
Fizetett TikTok hirdetés típusok
A leggyakoribbak az in-feed videós hirdetések és a hashtag challengek, de ezen felül itt is több lehetőség áll rendelkezésedre:
- In-feed video ads: A felhasználók Neked (For You) oldalán jelennek meg jelennek meg a TikTokon és TikTok Liteon. Ugyanúgy néznek ki, mint az eredeti TikTok videók, így gyakorlatilag beolvadnak a feedbe.
- Branded hashtag challenge: A Fedezd fel (Discovery) oldal tetején helyezkednek el. A hashtagre vagy annak képére kattintva a hashtag saját gyűjteményébe jutunk. Ezek olyan kihívások, amelyekben egy márka arra kéri a felhasználókat, hogy adjanak elő valamit (tánc, valamilyen (nem veszélyes!) trükk vagy mutatvány, ének vagy bármilyen kreatív dolog.
- Branded effects: Ezek egyedi AR filterek, hasonlóak az Instagram filtereihez. A felhasználók saját videóikhoz tudják hozzáadni őket. Minden márkával ellátott effekt 10 napig lesz elérhető.
- Brand Takeover: Teljesképernyős, 3-5 másodperces videó hirdetések, amelyek akkor jelennek meg, amikor valaki megnyitja az applikációt. Ezek a hirdetéstípusok a feed-ben is megjelenhetnek és kattintható hashtaget vagy linket is lehet ozzájuk adni.
- TopView ads: Annyiban különbözik a Brand Takeovertől, hogy a videók itt 60 másodpercesek és késleltetett lejátszással indulnak.
Tippek vállalkozásoknak, márkáknak
Nem könnyű elkezdeni egy marketingstratégiát, főleg ha nem tudod hol kell elkezdeni. Először érdemes leülni, ha többen vagytok akkor az egész csapattal, és kidolgozni egy tartalomstratégiát. Ebbe beletartozik például az, hogy milyen témájú és stílusú videós tartalmakat fogtok készíteni, milyen hangnemben szólítjátok meg a közönségeteket, valamint milyen gyakran akartok új tartalmat megosztani.
A közösségi médiában összességében kiemelkedően fontos, hogy eredeti és egyedi tartalmat tudj nyújtani. Viszont ennél még egy fokkal fontosabb, hogy őszinte, becsületes és következetes kommunikációt folytass. Az emberek megérzik a hamis, valótlan vagy hanyagsággal összedobott tartalmakat. 2020-ban egy Insta oldal, a Sokan kértétek (az Instagram később törölte, mára már nem elérhető) többek között ezzel a témával is foglalkozott.
Amennyiben tovább szeretnéd fejleszteni vállakozásod online jelenlétét, olvasd el bejegyzéseinket Instagram marketing, Instagram shop, Céges Facebook és sikeres YouTube videók feltöltése témákban is.
Fordulj hozzánk bizalommal, hogyha ki szeretnéd hozni vállakozásodból a maximumot. Ismerd meg a DOPPIO Creative Online Marketing Ügynökség munkáját és kérj ajánlatot projektedhez még ma!