Versenytárselemzés a gyakorlatban: hasznos módszerek 2022-ben
Az üzleti életben egy induló vállalkozás olyan, mint egy kis hal a cápákkal teli tengerben. Nagyjából ez a helyzet akkor is, ha egy cég nem halad a korral, és lemarad a digitális térben, mert nincs tisztában a többi piaci szereplő helyzetével. A versenytárselemzés, vagyis a konkurencia feltérképezése a piackutatás egyik legfontosabb lépése.
A versenytárselemzés fő céljai: miért szükséges felmérni a piacot?
A versenytárselemzés elsődleges célja, hogy felmérjük a fő konkurenseket egy adott piacon. Ezáltal pontos képet kapunk arról, hogy:
- milyen marketingcsatornákat használnak,
- mekkora ügyfélbázissal dolgoznak,
- hogyan érik el üzleti céljaikat?
A megszerzett információk birtokában pedig a végső cél az üzleti haszon, vagyis a profit elérése és maximalizálása.
Mikor érdemes piaci elemzést végezni?
- Kezdő, induló vállalkozás esetén szinte kötelező
- Csökken az árbevétel, romlik az üzleti teljesítmény
- Új szolgáltatás, termék bevezetése esetén
- Új piacra történő belépéskor
- Általános helyzetfelmérés céljából
Kiknek hasznos a konkurencia elemzése?
- Cégvezetőknek, tulajdonosoknak, vállalkozóknak
- Marketingeseknek
- Termékmenedzsereknek, értékesítőknek
- Logisztikai munkatársaknak
Miért fontos a versenytársak feltérképezése?
- Versenyelőnyt szerezhetünk a stratégiaalkotásban
- Hasznos információkat gyűjthetünk marketing aktivitások tervezéséhez, kivitelezéséhez
- Termékek, szolgáltatások pontos pozícionáláshoz
- Beszerzési források kezeléséhez
Versenytárselemzés lépései
A versenytárselemzés logikai felépítése a jól ismert SWOT-elemzésre hajaz. Ebben az esetben a fókusz nem a saját cégre terelődik, hanem a piac legjobb szereplőire. Mi az, amit jobban csinálnak? Hogyan tudnánk megelőzni őket? Ahhoz, hogy választ kapjunk ezekre az égető kérdésekre, a következő lépéseket kell elvégezni.
A konkurenciaelemzés alapjai
Mielőtt belevágunk a részletes elemzésbe, érdemes áttekinteni, melyek a versenytársak elemzésének legfontosabb mozgatórugói. Ahogyan a bevezetőben is elhangzott, egy kis szereplő a nagyok között el van veszve. Az első és legfontosabb ezért, hogy felismerje a veszélyt. Ehhez ismerni és érteni kell a konkurencia
- szolgáltatásait, termékeit,
- pénzügyi hátterét, árképzését,
- üzleti céljait, stratégiáját,
- a cég mögött álló vállalkozók egyéni céljait, törekvéseit.
Szintén nagyon fontos az adatelemzés, a rengeteg információ kezelésének képessége. Kevesen tudják mai világban fellelhető tudást egyszerre befogadni, rendszerezni és raktározni is. Így van ez az üzleti életben is. Használjuk ki a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és az elemzés egy részét végezzük és rögzítsük digitálisan.
A versenytárselemzés alapvető lépései a következők:
- Az elemzés céljának megállapítása: miért is csináljuk az egészet? Melyik területre szeretnénk összpontosítani? A nulladik lépés, hogy meghatározzuk ezeket az alapvető kérdéseket, válaszokat.
- Versenytársak kiválasztása: a konkurencia meghatározása során a direkt és indirekt versenytársakat egyaránt figyelembe kell venni. Ha több hasonló szereplő is van a piacon, akkor könnyű a direkt, közvetlen konkurenseket meghatározni. Más piacokon viszont jóval szélesebb, tágabb a szereplők üzleti tevékenysége.
- Elemzési szempontok meghatározása: célszerű olyan szempontokat választani, amihez hasznos adatot is tudunk gyűjteni. Ilyenek lehetnek a cégadatok, pénzügyi információk, termékekre, szolgáltatásokra vonatkozó információk, marketingcsatornák, azok használatára vonatkozó számok.
- Adatgyűjtés, kapott eredmények rendszerezése: nemcsak maga az adatgyűjtés fontos, hanem azok rendszerezése, értelmezése is. Enélkül ugyanis nem fogunk üzleti hasznot látni a számokból. A rendszerezett adatokból könnyebb levonni a megfelelő konklúziót és tanulságot.
Hogyan és miért elemezzünk versenytársakat online?
Hiába visz valaki offline vállalkozást, az online megjelenés manapság a legtöbb iparágban szinte kötelező. Legalábbis erősen ajánlott, ha valaki fel akarja venni a versenyt a piaci szereplőkkel, sőt mi több, le is akarja győzni őket. Arról nem is beszélve, hogy a különböző szolgáltatásokra, termékekre manapság már szinte mindenki az interneten keres. Az utóbbi időszakban jelentősen megnőtt az okoseszközökről való vásárlások száma is.
Az online versenytárselemzés legfontosabb lépései:
- Versenytársak elemzése manuálisan: ahhoz, hogy egy kezdeti képet kapjunk, egy egyszerű Google keresés is megteszi. Rá kell keresni azokra a kifejezésekre, amikre vevőket akarunk szerezni. A cél, hogy nézzünk körül a piaci szereplők oldalain, a közösségi média aktivitásukra és egyebekre. Ezt teljesen ingyen, egy kávé mellett is megtehetjük.
Ha például a hajós, vitorlás és motorcsónak piacot nézzük, akkor a Lazy Jack weboldala (lazyjack.hu) jó helyen szerepel a “motorcsónak jogosítvány” kifejezésre. És itt látható, hogy a melyik szereplők az online és SEO-ban erős versenytársak. Meg lehet vizsgálni, hogy más kifejezésekre, ezek a szereplők mennyire erősek, milyen egyéb szolgáltatásaik vannak. Árulhatnak ugyanis olyan termékeket vagy szolgáltatásokat, amiket ők nem árulnak. Ezeket pedig idővel ők is bevezethetik.
- Weboldal elemzése: a céges honlap az üzleti tevékenység motorja. Egy weboldal hozza a látogatókat, új vevőket, és értékesítési célt is szolgál. Az elemzés elvégzését különböző szoftverek (pl. BuiltWith Technology Lookup) is segítik. Ezek segítségével megismerhetjük, hogy milyen weboldalszerkesztő / kezelő platformot használnak, vagy épp azt, hogy milyen analitikai és marketing szoftvereket telepítettek fel. Ezek indikátorok lehetnek arra, hogy ki mennyire fejlett digitálian, milyen erőforrásokat használnak stb. Ha például valaki egy ingyenes weboldalkészítő platformot használ (pl Wix), akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy kevés pénzből dolgoznak, és minden forintot próbálnak megfogni. Ha valahol viszont használják a Facebook Pixelt meg a Hotjart is egyéb analitikai eszközök mellett, akkor ott már fejlett belső digitális képességgel bír az adott cég.
Nézzünk egy példát: A shipstore.hu oldalról például pár másodperc alapján megállapítható több dolog is a Builtwith segítségével.
Ez egy Woocommerce alapú webshop, használják az új Analyticset, a GA4-et, használják a Tag Managert, futtatnak Google Ads hirdetéseket, a SEO-t Yoast plugin segítségével próbálják javítani, hírlevél küldésre Awebert használnak, fizetésre pedig Bariont. Mindezt 1 perc alatt tudtuk meg és máris látjuk, hogy ez egy elég magas szintű marketinges stacket és belső tudást feltételez.
- Weboldal forgalmának feltérképezése: egyes eszközök (pl. Similarweb) hasznos információkat nyújtanak azzal kapcsolatban, hogy az adott piaci szereplő mekkora havi forgalommal rendelkezik, honnan szerzi a forgalmát, vagy éppen nekik kik a legfontosabb konkurensei az adott időszakban.
A masterplast.hu esetében például a SimilarWeb felületén a lenti képen látható, hogy online kik a leginkább hasonló és jól szereplő weboldalak. Pluszt azt is látjuk, hogy mekkora lehet a becsült online forgalmuk. Minél nagyobb a szám, annál nagyobb a becsült a forgalom. Vagyis máris egy lépéssel közelebb kerültünk, hogy lássuk kik azok, akik a piac vezető szereplői. Őket érdemes még jobban elemezni.
- SEO, organikus helyezések elemzése: azok a vállalkozások, akik kellő energiát fordítanak az organikus találatokra, vagyis a keresőoptimalizálásra, gyakran az adott piac aranytojást tojó tyúkjai lesznek. Itt pedig jobbnál jobb szoftvereket lehet találni már manapság. Ingyenesen is találni hasznos programokat (pl. Ubersuggest, vagy a Semrush demo verziója), de az jó megoldás lehet egy fizetős Ahrefs fiók létrehozása is.
- Hirdetések elemzése: az előbb említett Semrush, vagy Ahrefs nemcsak az organikus kulcsszavak, és SEO-eredmények feltérképezésében nyújtanak segítséget, hanem akár a Google Ads hirdetések elemzéséhez is bátran alkalmazhatók. A Meta Hirdetéstár segítségével (korábban Facebook Hirdetéstár) pedig a Facebook és Insta hirdetéseket lehet megnézni egy versenytárs esetében.
Hibák és buktatók
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy nem szánnak elég időt és figyelmet a versenytársak elemzésére, vagy csak ímmel-ámmal összedobják, “legyünk túl rajta” alapon. Egyszer megcsinálták, és többé nem is foglalkoznak vele. Ez egy igen gyakori, de annál nagyobb probléma. A folytonosság nagyon fontos, hiszen a konkurencia sem alszik. Ráadásul, ha mi kerülünk a lista élére, ugyanúgy elemezni fognak minket, átvenni a módszereket, úgyhogy ez egy örök küzdelem. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy legalább évente egyszer érdemes frissíteni a versenytárs-elemzést. Nem szükséges nulláról újra csinálni, de a fő számokat érdemes ellenőrizni.
- Ha azt látjuk, hogy a többi szereplő esetében érdemben nem változott mondjuk az organikus forgalom, nem szereztek új linket, akkor szinte biztos, hogy nem fordítottak a keresőoptimalizálásra extra figyelmet és nem használtak külső SEO szakértőt.
- Ha viszont azt látjuk, hogy hónapról hónapra aktívan fejlődik az oldal organikus forgalma, sok tartalom jelent meg, és emellett fizetnek is különböző kulcsszavakért Google Adsben, akkor biztosak lehetünk benne, hogy házon belül ezzel valaki heti szinten foglalkozik. Vagy egy külső partnert (freelancert, szakértőt vagy ügynökséget) bíztak meg a feladattal.
Szintén gyakori buktató, hogy nincsenek célok, a szakmai szempontokat pedig felváltják az érzelmek. Hiába gondoljuk úgy, hogy “x”-t és “y”-t idővel úgyis lehagyjuk, ez csak úgy magától ritkán történik meg. Racionális, tudatos döntéseket kell hozni és hosszú távú stratégiát kell felépíteni, amitől nem a “gyors és azonnali eredményeket várjuk”.
Versenytárselemzés ára
A versenytárselemzés házilag is elvégezhető folyamat. Kiküszöbölhető az is, hogy drága szoftverekért fizessünk. A munkát azonban ilyenkor sem lehet megúszni. Befektetett energia nélkül semmire sem megyünk majd. Általánosan igaz tanács, hogy egy jó elemzésért érdemes fizetni, azt ugyanis egy profi a megfelelő szoftverekkel és tudással fogja elvégezni. Itt persze figyelni kell a “megtérülés”-re. Egy részletes, mindenre kiterjedő, alapos versenytárselemzés ára pár százezer forintra is rúghat, de hosszú távon ennek a sokszorosát hozhatja vissza. Viszont csak akkor, ha az elemzésből kieső feladatokat el is végezzük. A fióknak készült elemzések ugyanis nem sok üzleti hasznot fognak hozni.
Ismerd meg a konkurenciát, majd győzd le őket!
A versenytárselemzés végére pontos képet kapunk róla, hogy
- kik a legerősebb szereplők a piacon, miért és hogyan érték el az eredményeiket,
- nekünk milyen lépéseket érdemes tenni annak érdekében, hogy átvegyük a vezető szerepet, megtartsuk azt,
- és hosszú távon növeljük a vállalkozás bevételét, presztízsét, avagy felhelyezzük cégünket a térképre.
A versenytárselemzés lényege végső soron, hogy megvizsgálja a konkurens szereplőket, és a kiválasztott szempontok szerint értékelje azok teljesítményét, stratégiáját. Így meghatározható a saját tevékenységünk iránya és az intenzitás szintje is. Ha le vagyunk maradva, már lesz egy kiindulópont, merre, és hogyan is érdemes haladni. Előfordulhat az is, hogy lényegében eddig mindent rosszul csináltunk, ezért nem tudtunk egyről a kettőre jutni. De az is, hogy csak egy picivel kell többet / jobban csinálni, mint mások, és akkor minket fognak megtalálni a potenciális vevők.